Nedávno jsem již s několika diskutoval věci okolo Neo šermu (šerm s neonovými,dia a bili světelnými čepelí).Jistě víte teda aspon ty kdo jí vlastní ,že na šerm podle výrobce NENÍ vhodná,v podstatě má pravdu,ano není vhodná a je to tedy spíše na vlastní nebezpečí.U nás nemá Neo šerm,kvůli absenci klubů a dokonce malému počtu lidí,ale veřte že putuje dál na východ a za chvíli zde pustí kořeny taky.
Potřeboval bych vědět jestli vy,nebo někdo známý vlastní meč řady FX nebo jiné starší verze,jestli má přředpoklady na neo šerm(nejlépe 2 roky histotorcikého šermu,nejhůře jsem v situaci že budu v podstatě rád i za člověka co vůbec tuto věc má) v podstatě jde zprvu rychlý vcvik na to JAK svůj FX používata a jak ho při šermu NEZNIČIT.
Neo šerm má a bude mít v podstatě stejné uplatnění jako historický šerm,šermujete pro zábavu,pro to aby jste něco předvedli a hlavně..aby jste si mohli říci..s tímhle umím.....věřte mi že force fx opravdu není hračka s tejně tak s ní musí být zacházeno,a někdy je i škod aže hnije na poličce a vy u počítače.
Zde dám několik odkazů na videa.Prosil bych aby zde mi napsal každý kdo ho má,a nebere ohled na další slova,chtěl bych vědět totiž i informačně,kolik lidí ho zde vlastní.
Trilogie jednich chlapíků co se tomu věnují už půl roku a dělají velké pokroky,zde secivčili scénu z ROTS an/ob,škoda jen špatné kvality a následné upravě.V podstatě je to jen ale lechké secvičení pomocí videa. http://www.youtube.com/watch?v=xO65R_8yL5k
Spíš mě napadlo že ještě daleko lepší je sem dostat "základní" Pravidla Neo šermu a azákladni postoj...(říkat si mu mužete jak chcete,všude je nazýván jako basic a obvykle NEJDE kombinovat s žádným jiným,což znamená že pokud začnete používat basic a váš nepřítel například jeho klubový styl který je zameřen na podseky nohou můžete mít značně ochromeni,pokud jeho styl ještě neznáte!)
Takže dneska si dám tu práci a vypíšu sem basic,je v podstatě převzat ze standartních stanov historického šermu(až na pár vyjímek) a MUSÍ ho zvládat každý šermíř,někteří eo šrmíři si neustále vymýšlejí nové a nové styly,avšak věřte že boj stejnak vždy obvykl ezkončí na basicu,pokud jde o náhodný souboj.
Něco o něm:v podstatě je to jediná vaše možná prpustka do oficiálního neo šermu,každý ho začne zvládat avšak začínání je právě v této fázi velmi těžké.Ostatní styl jdou po zvládnutí tohoto,včetně vymýšlení vlastních jako po másle.Každý Neo šermíř by tento styl měl znát nejen z neo šermu ale i z historického šermu.Pamatujte,Neo šerm není nikdy o síle uderu,ale o vaši práci s tělem,a hlavně o to aby váš FX přežil...
Postoj:v podstatě veškeré styly by měli začínat na postoj "střeh"(jak překvapivé) Pokud ho neznáte je nejlepší vám ho ukázat jak na obrázku,tak i slovně. Pokud jste praváci. Tak vaše přední noha je právě pravá a míří přesně na oponenta v přikrčenám stavu,koleno se může nahnout maximálně při seku,a vykrytí,nikdy však ve zvolněném zvyku,zadní noha,ve vašem případě levá je v zadní části a je otočena vůči přední o 90% doleva pamatujte aby jste tímto zaujali pozici obraceného L nikdy však ani kdyby vám přišel postoj nejnepříjemnější povolovat nohu a dávat jí tak do převrácého T zde dám obrázky:
Postoj střej je zezačátku hodně nepříjemný,naštěstí, v neo šermu není nutný ke všem technikám,ale věřte že opravdu pomáhá.Při úkrocích do stran přesuneme nejdřív zádní a potom přední. při pohybu vpřed nejdřív zadní a potom přední, při pohybu zpět nejdřív přední a POTOM zadní.(vyjímka neo šermu).Nohy jdou jakkoliv vyměnovat na pravou nebo levou.jde v podstatě o zrcadlový obraz(viz obrázek)
Seky
nejdůležitější věc v tomto stance ,není ani defenzíva ani ofenzíva,proto taky tak budou vypadat i seky jenž jsou jednoduše poskládány,jednoduchým,nepřerušovaným sekem s lehkým nápřahem,s rychlostí libovolnou podle vašeho umu(a tvrdosti fx:P).Pamatujte!!!!Ale opravdu!! Je sice moc pěkný že nepřítele neustál eohrožujete a že ho i dostanete,ale PRAVIDLO a váš CÍL je udělat elegantní souboj a udělat ho tak abyjste NEPOZABÍJELI OKOLÍ A SAMI SEBE a tím tedy i svoje fxko,kldyž vidíte že nepřítel útočí a odkrývá svůj pravý bok,máte sice šanci ho tam taky zasáhnout,ale v tom případě vás zasáhne na váš levý bok! je vždy vaším pravdilem aby jste útok vykryli a potom teprve udělali útok na protější stranu.Avšak tedkon už předbíhám. Takže si nyní předvedeme nucené seky,neboli ty jenž musíme používat pokud jsme se dohodli na boji v basicu. Obrázek:
Pamatujtena dvě věci-sek do rozkroku v neo šermu-NEPLATÍ a ve většině případech s enepočítá do platných seků.proto se naučme pouze tyto seky.Sek se provadí nepřerušovaně tou čarou jakou vidíte(prostě seknete přesně podle červené čáry,což znamená rovné seky)
1-sek na hlavu zhora 2-sek na klíční kost zleva 3-sek na klíční kost zprava 4-sek na bok zleva 5-sek na bok zprava .Při začátcích doporučuji sekat opravdu pomalu a s velkými nápřahy(avšak s minimem síly!zdraví fxka je přednější) abyjste se naučily při oipravdovém souboji vnímat,kam zásah půjde,vtomhle BASIC Stance však není žádný problém včas zaznamenat.
uspěšný zásah: uděláte tak že nepřítele na tom místě utoku proseknete(prostě si ho naříznete jak chleba) a s mečem se vrátíte co nejryhcleji zpět do střehu.Podle pravidel pokud hrajete na zásahy,nebo na "1" život.Pokud protivník odstoupí o krůček dozadu nebo do strany,nezapomente ho následovat!
Neuspěšný vykrytý zásah:v tomto případě mečem "odskočíte" neboli rychle z nepřítelova meče odlepíte a vrátíte se do bojové polohy střehu, v tomhle případě doporučuji krok dozadu-nebo do opačného směru než jste vedli útok(pokud byl útok veden vlevo ukročte v případě neuspěšného zasahu vpravo)
tím se nám na roli dostávají i nohy a souboj tím pádem neprobíhá jen na místě.
Kryty:
Kryty jsou váš život,pokud je nebudete zvládat,nebo budte říkat že je,pořád potřebovat nemusíte,mýlíte se,a to bohužel vě většině případech smrtelně.I kdyby jste odskakovali jak klokani vždy po nepřítelově seku dozadu,brzy se unavíte a vaše schopnosti tak klesnou v první 5 minutách únavy o 30% po další každé minutě o -5%.Nemáte šanci se tak udržet proti relativně čertvějšímu bojovovníkovi jemuž jste srtčili tím pádem do ruky trumf: Krytí je dorbet složitější věta naproti sekání,proto hodně lidí nad tím mávnou rukou,avšak absence dobře zvladaných krytů,je absence umět meč fx používat.ztracíte tím tolik bonusových karet a triumfu.díky kterým může být souboj výrazně lehčí.
Obrázek:
z obrázku je vidět že používá se obrana"deštník" břitva obvykle míří směrem dolu.a tím meč vyráží.černé pruhy ukazují v jakém rozsahu jde meč naklonit v učinnosti krytu
při rychlejším souboji-pamatujte při krytu nejen meč dát na místo krytu ale i s nim při doesku volně pohnout dozadu.tím se zpomalí narážecí čas na meč a zjmení se dopad mečů na sebe.Todl evšak je věc kterou pilují lidé daleko častěji s jinými styly.
Patové situace a držení meče:
Držení meče je v tomto stance nejlepší obouruč-a mířit mečemna protvníkovu hrud(samozřejmě v odstupu) i když nechcete a ani nesmíte bodnout.Tuto praktiku radím já nebot jsme si jí velice oblíbil nejen v historickém šermu,ve kterém znervozníte protivníky.Pokud si vzpomenete používal jí i Darth Tyrannus)
Držení meče: u pasu- přehnaně-blízko těla nebo u těla je PARTE a pozvánka pro smrt vašeho těla.At to dělají filmové hvězdy všelijak.Věřte mi že vy todle muzete udelat jen maxiálně v bezpečí pro zapozování.
Držení meče: ještě je jedna možnost držení meče a to držení ve střední vzdálenosti od těla a čepel míří asi 60% nahoru od protivníka,v podstatě normální filmove držení,jenž je připraveno na kryt.pokud chete utočit a zameřit se hlvaně na utok,zahajte držení Strýčka tyrannuse.
CO když oba dva naše meče začli utočit a mají se během útoku setkat?:
v tomto případě se velmi jsitě zaklesnete ,což znamená že na první co musíte myslet je zbrždění dopadu na protivníkův meč.a potom jednat jako u neuspěšném seku bykrytém.samozřejmě odstup krok uu obou dvou je v podstatě nutnost.
Nezapomente drzet s protivníkem ocni kontakt,a pokud na to máte..ho i větně provokovat.
a ted ukázka souboje:
Protivníci se proti sobě postaví a zaujímají pozice..souboj začíná tím že protivník č1(pojmenujeme ho zlým sithem) zaujal postoj střeh spolu s držením meče "tyrannus". Protivníkč2(nazvemeho teplým..teda ..dobrým jedim.) zaujal pozici střeh a držení meče defenzivní,během toho popošel o krok dozadu.Sith ho následuje dvěma kroky a zahajuje sek na levý bok,jedi kryje levým vykrytím,sith odstupuje krokem doprava,jedi utoci a dava sek na hlavu,sith vykryva,jedi postupuje dozadu,sith jde dalsi krok dopredua zautoci na levou klíční kost,jedi levym klicnim krytem vykryje,sith utoci na hlavu,jedi vykryva.Jeid i sith se stretnou pri vypadu na bok,zaseknou se a oba odstoupí.Jedi zastane polohu ofenzivy"tyrannus" a souboj pokracuje.....
To by bylo asi tak vše k BASIC STANCE, jednak ještě jedna poznámka,nejtěžší zásek je v případě když oba dva útočí na hlavu,v tom doporučuji čepel trochu nahnout aby se protivník po ní svezl dolu a vy měli čas odsoupit o krok.
Něco o něm:v podstatě je to jediná vaše možná prpustka do oficiálního neo šermu,každý ho začne zvládat avšak začínání je právě v této fázi velmi těžké.Ostatní styl jdou po zvládnutí tohoto,včetně vymýšlení vlastních jako po másle.Každý Neo šermíř by tento styl měl znát nejen z neo šermu ale i z historického šermu.Pamatujte,Neo šerm není nikdy o síle uderu,ale o vaši práci s tělem,a hlavně o to aby váš FX přežil...
Postoj:v podstatě veškeré styly by měli začínat na postoj "střeh"(jak překvapivé) Pokud ho neznáte je nejlepší vám ho ukázat jak na obrázku,tak i slovně. Pokud jste praváci. Tak vaše přední noha je právě pravá a míří přesně na oponenta v přikrčenám stavu,koleno se může nahnout maximálně při seku,a vykrytí,nikdy však ve zvolněném zvyku,zadní noha,ve vašem případě levá je v zadní části a je otočena vůči přední o 90% doleva pamatujte aby jste tímto zaujali pozici obraceného L nikdy však ani kdyby vám přišel postoj nejnepříjemnější povolovat nohu a dávat jí tak do převrácého T zde dám obrázky:
Postoj střej je zezačátku hodně nepříjemný,naštěstí, v neo šermu není nutný ke všem technikám,ale věřte že opravdu pomáhá.Při úkrocích do stran přesuneme nejdřív zádní a potom přední. při pohybu vpřed nejdřív zadní a potom přední, při pohybu zpět nejdřív přední a POTOM zadní.(vyjímka neo šermu).Nohy jdou jakkoliv vyměnovat na pravou nebo levou.jde v podstatě o zrcadlový obraz(viz obrázek)
Seky
nejdůležitější věc v tomto stance ,není ani defenzíva ani ofenzíva,proto taky tak budou vypadat i seky jenž jsou jednoduše poskládány,jednoduchým,nepřerušovaným sekem s lehkým nápřahem,s rychlostí libovolnou podle vašeho umu(a tvrdosti fx:P).Pamatujte!!!!Ale opravdu!! Je sice moc pěkný že nepřítele neustál eohrožujete a že ho i dostanete,ale PRAVIDLO a váš CÍL je udělat elegantní souboj a udělat ho tak abyjste NEPOZABÍJELI OKOLÍ A SAMI SEBE a tím tedy i svoje fxko,kldyž vidíte že nepřítel útočí a odkrývá svůj pravý bok,máte sice šanci ho tam taky zasáhnout,ale v tom případě vás zasáhne na váš levý bok! je vždy vaším pravdilem aby jste útok vykryli a potom teprve udělali útok na protější stranu.Avšak tedkon už předbíhám. Takže si nyní předvedeme nucené seky,neboli ty jenž musíme používat pokud jsme se dohodli na boji v basicu. Obrázek:
Pamatujtena dvě věci-sek do rozkroku v neo šermu-NEPLATÍ a ve většině případech s enepočítá do platných seků.proto se naučme pouze tyto seky.Sek se provadí nepřerušovaně tou čarou jakou vidíte(prostě seknete přesně podle červené čáry,což znamená rovné seky)
1-sek na hlavu zhora 2-sek na klíční kost zleva 3-sek na klíční kost zprava 4-sek na bok zleva 5-sek na bok zprava .Při začátcích doporučuji sekat opravdu pomalu a s velkými nápřahy(avšak s minimem síly!zdraví fxka je přednější) abyjste se naučily při oipravdovém souboji vnímat,kam zásah půjde,vtomhle BASIC Stance však není žádný problém včas zaznamenat.
uspěšný zásah: uděláte tak že nepřítele na tom místě utoku proseknete(prostě si ho naříznete jak chleba) a s mečem se vrátíte co nejryhcleji zpět do střehu.Podle pravidel pokud hrajete na zásahy,nebo na "1" život.Pokud protivník odstoupí o krůček dozadu nebo do strany,nezapomente ho následovat!
Neuspěšný vykrytý zásah:v tomto případě mečem "odskočíte" neboli rychle z nepřítelova meče odlepíte a vrátíte se do bojové polohy střehu, v tomhle případě doporučuji krok dozadu-nebo do opačného směru než jste vedli útok(pokud byl útok veden vlevo ukročte v případě neuspěšného zasahu vpravo)
tím se nám na roli dostávají i nohy a souboj tím pádem neprobíhá jen na místě.
Kryty:
Kryty jsou váš život,pokud je nebudete zvládat,nebo budte říkat že je,pořád potřebovat nemusíte,mýlíte se,a to bohužel vě většině případech smrtelně.I kdyby jste odskakovali jak klokani vždy po nepřítelově seku dozadu,brzy se unavíte a vaše schopnosti tak klesnou v první 5 minutách únavy o 30% po další každé minutě o -5%.Nemáte šanci se tak udržet proti relativně čertvějšímu bojovovníkovi jemuž jste srtčili tím pádem do ruky trumf: Krytí je dorbet složitější věta naproti sekání,proto hodně lidí nad tím mávnou rukou,avšak absence dobře zvladaných krytů,je absence umět meč fx používat.ztracíte tím tolik bonusových karet a triumfu.díky kterým může být souboj výrazně lehčí.
Obrázek:
z obrázku je vidět že používá se obrana"deštník" břitva obvykle míří směrem dolu.a tím meč vyráží.černé pruhy ukazují v jakém rozsahu jde meč naklonit v učinnosti krytu
při rychlejším souboji-pamatujte při krytu nejen meč dát na místo krytu ale i s nim při doesku volně pohnout dozadu.tím se zpomalí narážecí čas na meč a zjmení se dopad mečů na sebe.Todl evšak je věc kterou pilují lidé daleko častěji s jinými styly.
Patové situace a držení meče:
Držení meče je v tomto stance nejlepší obouruč-a mířit mečemna protvníkovu hrud(samozřejmě v odstupu) i když nechcete a ani nesmíte bodnout.Tuto praktiku radím já nebot jsme si jí velice oblíbil nejen v historickém šermu,ve kterém znervozníte protivníky.Pokud si vzpomenete používal jí i Darth Tyrannus)
Držení meče: u pasu- přehnaně-blízko těla nebo u těla je PARTE a pozvánka pro smrt vašeho těla.At to dělají filmové hvězdy všelijak.Věřte mi že vy todle muzete udelat jen maxiálně v bezpečí pro zapozování.
Držení meče: ještě je jedna možnost držení meče a to držení ve střední vzdálenosti od těla a čepel míří asi 60% nahoru od protivníka,v podstatě normální filmove držení,jenž je připraveno na kryt.pokud chete utočit a zameřit se hlvaně na utok,zahajte držení Strýčka tyrannuse.
CO když oba dva naše meče začli utočit a mají se během útoku setkat?:
v tomto případě se velmi jsitě zaklesnete ,což znamená že na první co musíte myslet je zbrždění dopadu na protivníkův meč.a potom jednat jako u neuspěšném seku bykrytém.samozřejmě odstup krok uu obou dvou je v podstatě nutnost.
Nezapomente drzet s protivníkem ocni kontakt,a pokud na to máte..ho i větně provokovat.
a ted ukázka souboje:
Protivníci se proti sobě postaví a zaujímají pozice..souboj začíná tím že protivník č1(pojmenujeme ho zlým sithem) zaujal postoj střeh spolu s držením meče "tyrannus". Protivníkč2(nazvemeho teplým..teda ..dobrým jedim.) zaujal pozici střeh a držení meče defenzivní,během toho popošel o krok dozadu.Sith ho následuje dvěma kroky a zahajuje sek na levý bok,jedi kryje levým vykrytím,sith odstupuje krokem doprava,jedi utoci a dava sek na hlavu,sith vykryva,jedi postupuje dozadu,sith jde dalsi krok dopredua zautoci na levou klíční kost,jedi levym klicnim krytem vykryje,sith utoci na hlavu,jedi vykryva.Jeid i sith se stretnou pri vypadu na bok,zaseknou se a oba odstoupí.Jedi zastane polohu ofenzivy"tyrannus" a souboj pokracuje.....
To by bylo asi tak vše k BASIC STANCE, jednak ještě jedna poznámka,nejtěžší zásek je v případě když oba dva útočí na hlavu,v tom doporučuji čepel trochu nahnout aby se protivník po ní svezl dolu a vy měli čas odsoupit o krok.
Todle co tu je je jen BASIC Stance měl by to umět každý kdo by se toho chtěl vůbec dotknout za učelem šermu.v každem případě je to opravdu,o tom to vše dodržovat,když doržujete..máte Lighstaber pěkně v pořádku. Avšak stačí když to někdo vezme jako "hracku" a flákne čepelí omylem o zem,a kdyz je takových nárazů víc tak praskne dioda( a dokonce opravdu šikovný člověk z dálné ameriky jí dokázal ulomit o zed) Mno pokud kazdy den chodite na zachod kde vys... prachy tak si to klidne jako hracku kupte.
Tady pár fotek abyjste is udělali představu jak to vypadá "umělecky"
Pěkně propracované rukojetě jsou u kžadé řady fx samozřejmostí
Když se nám to sejde:)Zleva-LukeROTJ-VaderESB-LukeROTJstarší řada-AnakinROTS-WinduROTS
Nejzajímavější je že Vaderův meč spíše vidíme na fotkách a ana videích jako oranžový..přitom můj Vade ESB svití opravdovým tonem..zdá se mi to nebo je to opravdu starší verze?
Mno, FX saber je pekny, docela levny (v porovnani s Master Replicas), ale stve me, ze tomu nejde odmotovat ta seredna plastova cepel. Kdyby sla, vystavim si jenom rukojet
dneska jsem mluvil s dalsim sermirem a napadlo me prepracovat moji techniku boje z historickeho sermu na neo serm..pristi tyden to sem vypisu,bude ot chvili trvat ale bude to jiste pecka.
No ja mam FX od Master Replicas (Anakin E3, model 2005) a nemuzu si to vynachvalit. S kamosem sme to zkouseli a celkem se s tim bojovat da. Jinak jinej kamos ma FX ze stejny serie, ale Vadera. A sme pro kazdou srandu :D Takze jestli chcete neco nacvicovat a ste z Pahy, tak se pripojime
No kdyz uz je tady ten topic tak bych se na neco zeptal. Budeme-li brat ze LS je jen drzadlo a laserovy paprsek (pridame k tomu nejakou magickou silu aby o sebe narazely), jak by s tim zkuseny sermir bojoval nebejt tech filmu? Ja treba (nikdy jsem serm nedelal) bych si asi vyhledal nejake knihy o boji s kordem a z nich bych zkousel ty veci. Jakakoliv efektni otocka a skoky a dalsi cool ukazy z filmu (mysleno 1-3, starsi jsem uz dlouho nevydel, ale tam to bylo myslim takove minimalistictejsi) jsou podle me stupid kdyz mam mec, kterymu neudelim zadnou hybnost a ktery ji ani k porazeni nepritele nepotrebuje.
No kdyz uz je tady ten topic tak bych se na neco zeptal. Budeme-li brat ze LS je jen drzadlo a laserovy paprsek (pridame k tomu nejakou magickou silu aby o sebe narazely), jak by s tim zkuseny sermir bojoval nebejt tech filmu? Ja treba (nikdy jsem serm nedelal) bych si asi vyhledal nejake knihy o boji s kordem a z nich bych zkousel ty veci. Jakakoliv efektni otocka a skoky a dalsi cool ukazy z filmu (mysleno 1-3, starsi jsem uz dlouho nevydel, ale tam to bylo myslim takove minimalistictejsi) jsou podle me stupid kdyz mam mec, kterymu neudelim zadnou hybnost a ktery ji ani k porazeni nepritele nepotrebuje.
na to ti reknu jedno: je to jinej vesmir: tudiz i jine fyzikalni zakony (prekonani rychlosti svetla, zvuk ve vesmiru, Sila, celkove fungovani lightsaberu atd.)
No kdyz uz je tady ten topic tak bych se na neco zeptal. Budeme-li brat ze LS je jen drzadlo a laserovy paprsek (pridame k tomu nejakou magickou silu aby o sebe narazely), jak by s tim zkuseny sermir bojoval nebejt tech filmu? Ja treba (nikdy jsem serm nedelal) bych si asi vyhledal nejake knihy o boji s kordem a z nich bych zkousel ty veci. Jakakoliv efektni otocka a skoky a dalsi cool ukazy z filmu (mysleno 1-3, starsi jsem uz dlouho nevydel, ale tam to bylo myslim takove minimalistictejsi) jsou podle me stupid kdyz mam mec, kterymu neudelim zadnou hybnost a ktery ji ani k porazeni nepritele nepotrebuje.
na to ti reknu jedno: je to jinej vesmir: tudiz i jine fyzikalni zakony (prekonani rychlosti svetla, zvuk ve vesmiru, Sila, celkove fungovani lightsaberu atd.)
No ja nerekl jediny slovo proti fyzice - to je jasny. Naopak to ze to je jinej vesmir prece neznamena, ze se tam v souboji na mece muzes odkryt stupidni otackou a nepritel toho nevyuzije. A to je to na co se ptam. Bojovali by jste stejne jako hrdinove ve filmech, nalezajice se v jejich vesmiru?
Marcurus - Podle toho co jsem cetl je svetelny mec neuveritelne lehky (jak by taky ne, dyt ta cepel je laserova). A k ovladani je potreba clovek nebo bytost ktera dokaze alespon trochu ovladat silu, jinak se zbran stava v rukou nezkuseneho nebezpecna a muze se s ni i zabit. Jeden cudlik na meci reguluje taky delku cepele (pro zajimavost). Jinak ten laser musi byt nejaky hmotny a kdyz te zasahne je to chladny pocit ne ze by ti rana palila. Pac dokaze preseknout temer vse a kdyz nekomu neco useknes zbyde tam spalenina ne otevrena rana.
Marcurus - Podle toho co jsem cetl je svetelny mec neuveritelne lehky (jak by taky ne, dyt ta cepel je laserova). A k ovladani je potreba clovek nebo bytost ktera dokaze alespon trochu ovladat silu, jinak se zbran stava v rukou nezkuseneho nebezpecna a muze se s ni i zabit. Jeden cudlik na meci reguluje taky delku cepele (pro zajimavost). Jinak ten laser musi byt nejaky hmotny a kdyz te zasahne je to chladny pocit ne ze by ti rana palila. Pac dokaze preseknout temer vse a kdyz nekomu neco useknes zbyde tam spalenina ne otevrena rana.