Diskuzní klub hráčů online her
Home | Profile | Novy ucet | Active Topics | Active Polls | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

.
 All Forums
 Připravované hry a novinky
 Připravované online hry
 BrutusMUD
 New Topic  New Poll New Poll
 Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 11/03/2013 :  19:53:59  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
BrutusMUD popravdě řečeno není zrovna moc novinka, je to přes patnáct let stará hra. Textová. Ve smyslu, že to nemá vůbec žádnou grafiku, ani na úrovni Ultimy Online.

Takže proč byste se o to měli vůbec zajímat?

Klady

V dnešní nabídce online her může Brutus i přes všechny své nedostatky a zastaralost nabídnout jednu zásadní věc: Opravdu dlouhodobou zábavu. Začátky jsou těžké. Jako že fakt hodně, protože je třeba se naučit ovládání pomocí textových příkazů. Herní svět vás taky nevede za ručičku tak, jak je to běžné v moderních hrách, takže se snadno můžete dostat někam, kde vás to nemilosrdně zabije. Nebo zahučet do smrtící pasti. Základní mód je navíc pěkně staromódní a docela hardcore (ztráta expů při smrti, equip zůstane tam, kde jste umřeli a musíte si pro něj dojít). Alternativně je k dispozici trochu modernizovanější mód hry, kde za cenu nižšího expratu neztrácíte expy při smrti a ztracený equip si můžete za určitou cenu reclaimnout zpět. Ale i tenhle mód s sebou stále nese hromadu rizika, kterou v moderních hrách nenajdete.

Hra je z velké části o expení. A o shánění equipu k tomu, aby se vám expilo lépe. A když víte jak na to, tak se dá expit relativně snadno a bez rizika. Problém je ovšem přijít jak na to, protože různí mobové dávají různé expy, a tudíž ten, kdo prozkoumává svět může získat značnou výhodu. Znalosti světa a fungování hry jsou obvykle mnohem cennější než level a equip.

Od určitého levlu už ale expení samotné nestačí. K postupu na další levly (či ranky) je potřeba překonávat různé překážky, které vám rankmaster zadá. A tady začíná asi nejzajímavější část hry, protože možných zajímavých a leckde hodně obtížných encounterů jsou skutečně mraky.

Endgame tedy začíná už v průběhu levlování a dosažením maximálního možného levlu a ranku možnost růstu charu nekončí, ba právě naopak. I těm nejlepším a nejaktivnějším hráčům progress charakteru vydrží na stovky, možná tisíce hodin hraní.

O tom, co všechno může vaše postava umět, se vám v klasických Ačkových MMORPG ani nezdálo. Možnosti všech class a speců ve World of Warcraft jsou možná ani ne desetinou toho, co umožňují skilly na Brutusu.

Další hodně podstatný faktor je, že hra je od začátku vyvíjena v Čechách a to, že je kompletně textová, umožňuje se na vývoji podílet prakticky komukoliv, kdo má snahu a zájem. Z dlouhodobého hlediska je tahle vlastnost možná vůbec nejdůležitější, protože možnost vytvářet vlastní content (samozřejmě zkontrolovaný a odsouhlasený správci) přidává ohromné možnosti variability a zajímavé herní náplně. Herní engine, byť má určitá omezení (například pohyb čistě po diskrétních "místnostech", umožňuje vytvářet encountery srovnatelné s čímkoliv, co znáte z Ačkových MMORPG (je možné naskriptovat prakticky libovolnou mechaniku ze všech raidů ve WoWku, až na ty, které jou závislé na pohybu ve 3D prostoru).


Zápory

Hra má samozřejmě i hromadu nedostatků. Neobsahuje prakticky žádné pvp, kromě for-fun free-for-all areny. PvP je zoufale nevyvážené a není smyslplné snažit se jej vyvážit. Čistě pvp hráčům tudíž hra nic zajímavého nenabídne.

Dalším nepochybným záporem je často hodně živelný vývoj a zastaralost hromady mechanik. Co si budeme povídat, dnes, po patnácti letech zkušeností, bychom spoustu věcí dokázali navrhnout výrazně lépe, než v době, kdy se prostě kopírovalo z DnD a experimentovalo. Hra je už ale tak velká, že udělat něco takového by bylo strašně moc práce. Na druhou stranu zkušenost ukazuje, že různé nedokonalosti, pokud nejsou zásadní, často mohou přispívat k zábavnosti hry, protože vytvářejí různé ne zcela ideální, ale přesto něčím charakteristické situace.

O absenci grafiky už jsem psal. Je to jak výhoda tak nevýhoda (výhoda je, že grafika jen tak nezastará, a že se snadno vytváří nový content). Pokud to ze začátku překousnete, pravděpodobně vám to později nebude vadit.


Jak začít hrát

Z adresy http://brutusmud.net/~huan/mushclient-brutus-portable.zip si stáhněte zazipovaný MUSHClient s upravenými pluginy pro BrutusMUD. Pro hru stačí obyčejný telnet a jde použít libovolný jiný MUD client, tenhle balíček vás ale rovnou připojí do hry a obsahuje automapper (což se vám bude zatraceně hodit). Klient se neinstaluje, stačí rozbalit a pustit MUSHclient.exe.


Návod ke hře

Základní návod najdete na http://brutusmud.net/newbie_guide.html. Popisu spuštění hry si nevšímejte, klient v předpřipravené instalaci vás rovnou připojí. Všechno ostatní by mělo být víceméně aktuální.


Kdo se tím nechce pročítat, tak pár opravdu hodně základních rad:

- Chodí se psaním směrů, tedy north, south, east, west, up a down. Fungují i zkratky, takže stačí n, s, e, w, u, d. Každý příkaz se musí odentrovat, tedy i chození.

- Obléká se příkazem wear jmeno_itemu, svleka remove jmeno_itemu. Zbraně se tasí příkazem wield jmeno_zbrane, itemy do offhandu se equipují přes hold jmeno_itemu.

- První, co budete potřebovat, je najít svou gildu. Všechny jsou ve městě, kde budete začítat, s automapperem by neměl být problém je najít. Když najdete svého guild mastera, tak příkazem practice vypíšete seznam toho, co vás může naučit a následně se to příkazem practice jmeno_skillu naučíte. Pokud je to skill, tak se používá obykle příkazem stejným jako jméno skillu (např. punch monster), pokud je to kouzlo, tak příkazem cast (např. cast 'magic missile'). Po získání dostatku expů u guildmastera příkazem advance dostanete další level.

- Druhý zásadní bod je najít Newbie Zone, ta je kousek na sever od města, kde budete začínat (odbočka na east). Příkaz consider jmeno_potvory vám dá zhruba vědět, jakou máte šanci boj přežít.

- Životy, mana i vitalita se doplňují průběžně, při spánku to ale jde rychleji (příkaz sleep a probuzení wake).

- Až dostanete hlad nebo žízeň, je dobré se najíst a napít (drink bottle, eat bread). Lahev se dá doplnit ve městě z fontány (fill bottle fountain), nebo koupit ve Water shopu. Chleba se dá koupit v pekárně.

- příkaz help je váš kamarád. 'help magic missile' vám například řekne, jakou to kouzlo dělá damage, do jakého rezistu, kolik stojí, kdo se ho může naučit, atd.

- Poslední, ale nejdůležitější věc, je příkaz gossip, což je něco jako global channel. Gossip bez parametrů vypíše hitorii chatu na kanálu, přes gossip text se mluví. Zkušení hráči vám rádi s čímkoliv pomohou.

Edited by - Rahman on 11/03/2013 22:26:20

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 05/04/2013 :  13:19:26  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
Zájem jsem zatím zdá se nevzbudil, což je sice škoda, ale je to docela pochopitelné. Představit si hru čistě v textu může být docela obtížné, natož s tím, že by mohla být opravdu dobrá.

Nicméně jsme na diskusním fóru, tak by možná nebylo od věci aspoň trošku rozproudit diskusi:

Hrál jste někdy někdo nějaký MUD?
- Pokud ano, bavilo vás to?
- Můžete o tom případně něco říct ostatním?
- Srovnat své zkušenosti s hraním MUDů se zkušenostmi z moderních onlinovek?
Go to Top of Page

Edmund
New Member

332 Posts

Posted - 05/04/2013 :  14:36:21  Show Profile Send Edmund a Private Message  Reply with Quote
Hele, já jsem to zkoušel, ale nemohl jsem se na ten Brutus přihlásit (přes ten avizovanej mud klient). Ani přes jinej mud conector mě to nešlo, ale na ostatní MUDy ano, takže to máte nějaký rozbitý...nebo jsem měl blokovanej port, co já vím.
Co se týká MUDů a podobných - neexistuje nějaká rogue-like hra online (něco jak Angband)? Mě osobně nedostatek grafiky nevadí, stejně ji člověk přestane brzo vnímat...

E.

Neziva - Healer of Uhni Kurva, Mordred
Mrs Ironic - Reservoir Dogs, Darkfall
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 05/04/2013 :  15:15:56  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Edmund

Hele, já jsem to zkoušel, ale nemohl jsem se na ten Brutus přihlásit (přes ten avizovanej mud klient). Ani přes jinej mud conector mě to nešlo, ale na ostatní MUDy ano, takže to máte nějaký rozbitý...



Server se momentálně stěhuje do Irska (a stěhováci hlásili, že někde po cestě zapadli sněhem, nebo tak něco, takže se to možná protáhne) a MUD momentálně běží na náhradním compu. Při té příležitosti se měnila IP adresa (a ještě jednou měnit bude, až se zas přestěhuje zpět na server), takže je možné že ještě nebyl updatnutý DNS záznam. Zkus kdyžak ip: 109.255.245.159 a stejný port, tedy 4444.
Go to Top of Page

Khostri
prudič

2210 Posts

Posted - 07/04/2013 :  22:58:06  Show Profile  Send Khostri an ICQ Message Send Khostri a Private Message  Reply with Quote
Nevím, dneska už bych to asi nedal. Dlouho jsem hrával Midnight Sun,ale když jsem se zkoušel vrátit, nebylo to pro mě již tak chytlavé.

PC, PS3, iPad
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 08/04/2013 :  11:04:43  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Khostri

Dlouho jsem hrával Midnight Sun, ale když jsem se zkoušel vrátit, nebylo to pro mě již tak chytlavé.



A můžeš zkusit trochu popsat, proč tě to už nechytlo? Jestli to byli (chybějící) spoluhráči, herní systém, textové ovládání, absence grafiky, nebo třeba něco úplně jiného? Každý MUD je jiný, třeba by tě jiný bavil...

Edited by - Rahman on 08/04/2013 11:05:44
Go to Top of Page

Khostri
prudič

2210 Posts

Posted - 08/04/2013 :  11:37:38  Show Profile  Send Khostri an ICQ Message Send Khostri a Private Message  Reply with Quote
Nedokážu identifikovat problém. Možná je to jen mou osobou v poslední době, kdy třeba MMO obecně nějak nemůžu strávit. Prostě u toho usínám a nebavím se.

U Midnight Sunu jsem rozehrál novou postavu, ale tak nějak jsem se cítil hodně archaicky a nedokázal jsem se ztotožnit s prostředím.
Řešení pár questů mě chvilku bavilo, ale ve výsledku to bylo jen krátkodobé. Čtení popisu prostředí mě přestalo bavit po pár úrovních.
Těžko říci, jestli bych měl stejný problém kdybych třeba v dnešní době hrál Dračí doupě.

I ovládání jsem pociťoval tak nějak těžkopádně. A to jsem byl zvyklý mít v MUDu makra na kouzlení, na pohyb, na přesun z jedné lokace na druhou a podobně. Dokonce jsem používal i klienta s možností tvorby mapy.

Na druhou stranu pokud někdo podobnou hru nehrál, věřím, že bude schopen se dobře bavit, pokud není nepřítelem archaických věcí.

PC, PS3, iPad
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 08/04/2013 :  12:11:13  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Khostri

Nedokážu identifikovat problém. Možná je to jen mou osobou v poslední době, kdy třeba MMO obecně nějak nemůžu strávit. Prostě u toho usínám a nebavím se.



To by možná mohlo být tím, že drtivá většina dnešních MMO začíná solo contentem a k nějaké zajímavější grupové hře se dostaneš až po dost dlouhé době. Pokud jsi Midnight Sun hrál sám, tak se popravdě ani moc nedivím, že tě to moc nebavilo. Persistentní online hry jsou pro mě hlavně o spoluhráčích a týmové hře.

quote:
Originally posted by Khostri
Čtení popisu prostředí mě přestalo bavit po pár úrovních.
Těžko říci, jestli bych měl stejný problém kdybych třeba v dnešní době hrál Dračí doupě.



Ad čtení popisků: Většina hráčů, co znám, MUD hraje tak, že popisky čte jen při zkoumání nových částí světa, a to ještě hlavně proto, že se z nich většinou dá poznat hrozící nebezpečí (třeba různé pasti, občas i smrtelné). Na Brutusu kromě toho občas probíhají "metaquesty", což bývají například úkoly na hledání různých zajímavých míst, NPCček a podobně. Díky těmhle eventům pak má smysl popisky číst a svět zkoumat (a když je motivace, tak se z jinak nudné činnosti může stát i zábava z eplorování nových oblastí).

Ad Dračí doupě: to je taky hlavně o spoluhráčích. Asi by ses nebavil u stejných příběhů jako před dvaceti lety, na druhou stranu ale příběh připravuje jeden z hráčů, takže by s tím podle mě problém nebyl.
Go to Top of Page

Nick
Moderator

455 Posts

Posted - 21/04/2013 :  08:19:10  Show Profile  Send Nick an ICQ Message Send Nick a Private Message  Reply with Quote
Tak jsem to Rahmane zkusil. Docela zajímavý a těžký.
Hned ale několik dotazů:
-Strašně chaotická mě přijde mapa-nedá se ani namalovat, když čtvereček je pokaždý jiný podle směru co do něj vlezeš.
-Nepřišel jsem na příkaz jak si prohlížet zbraně
-Oblečení baglu mě přišlo, že nemá žádný efekt
-Co by newbii jsem nepřišel vůbec na způsob jak vydělávat penize ( z corpse nepadalo nic, a nepřišel jsem na to co jinýho s corpse dělat)
asi to bude tím, že v dummy nemá peníze.
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 21/04/2013 :  15:05:06  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Nick

Tak jsem to Rahmane zkusil.



Aha, tak to jsi byl ty ;-)
Já jsem zrovna včera moc nefungoval, sorry.

quote:
Originally posted by Nick
Docela zajímavý a těžký.



Je to hodně těžký, dostat se do hry chce celkem dost trpělivosti. Dalo by se to srovnat třeba se začátky v AOčku (ale zážitek ze hry, když se ji naučíš, je taky s AOčkem vcelku srovnatelný, monžá v něčem i lepší).

quote:
Originally posted by Nick
Hned ale několik dotazů:
-Strašně chaotická mě přijde mapa-nedá se ani namalovat, když čtvereček je pokaždý jiný podle směru co do něj vlezeš.



Nakreslit se to na většině míst dá, jen musíš správně odhadnout délku exitů, aby se ti to nepřekrývalo. Jak už ti hráči psali, dá se na to zvyknout. Ostatně automapa je poměrně žhavá novinka (asi půl roku), před tím se hrálo bez toho (maximálně co si kdo nakreslil na čtverečkovaný papír).

quote:
Originally posted by Nick
-Nepřišel jsem na příkaz jak si prohlížet zbraně



'equip' případně 'equip all' je to, co máš na sobě. 'inventory' vypíše, co máš u sebe. Zjistit parametry zbraně můžeš jednoduše jen v obchodě příkazem appraise, když jí někde najdeš, tak potřebuješ kouzlo identify (dají se na to koupit scrolly, potom je to 'recite scroll_identify <item>').

quote:
Originally posted by Nick
-Oblečení baglu mě přišlo, že nemá žádný efekt



Ne všechny itemy mají nějaké staty. Oblečení báglu efekt má, protože to, co máš oblečené, váží míň. Většinou se ale bágly nosí v inventáři, protože jsou lepší věci, co si můžeš obléct na sebe.

quote:
Originally posted by Nick
-Co by newbii jsem nepřišel vůbec na způsob jak vydělávat penize ( z corpse nepadalo nic, a nepřišel jsem na to co jinýho s corpse dělat)
asi to bude tím, že v dummy nemá peníze.



Je to tak, ne všechny potvory nějaké goldy mají. Pokud to nehceš hrát vyloženě tradičně, tak nejjednodušší je požádat hráče, pro ně jsou drobné to, co ti vystačí na spoustu levlů. Požádat na nízkém levlu o sponzoring se na Brutusu nepovažuje za nic špatného.

Edited by - Rahman on 21/04/2013 15:07:46
Go to Top of Page

Rashaverak
Senior Member

3721 Posts

Posted - 22/04/2013 :  12:58:24  Show Profile  Send Rashaverak an ICQ Message Send Rashaverak a Private Message  Reply with Quote
hraval jsem na BBSkach falcon's eye coz byla tahova strategie, nejspis, rekl bych, ne uplne to stejne co popisujes ty a byla to nehorazna zabava, ackoliv je tezke rict zda to nebylo proto ze se jednalo o prvni online hru kterou jsem hral.

V dnesni dobe ale predstava venovat cas uceni se nove hry zalozene na textu, obzvlaste kdyz z novodbych her jsem zvyknuty vsechny texty preskakovat je pro mne jaksi nepredstavitelna.

Bud se lognu do minecraftu a blbnu s kostickama nebo se pripojim do world of tanks a dam si par bitev, to je muj soucasny herni stav.

lastfm
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 23/04/2013 :  00:21:13  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Rashaverak


V dnesni dobe ale predstava venovat cas uceni se nove hry zalozene na textu, obzvlaste kdyz z novodbych her jsem zvyknuty vsechny texty preskakovat je pro mne jaksi nepredstavitelna.



Tohle jsou dvě dost různé věci. Ta hra je textová ve smyslu, že moba kopneš tím, že napíšeš 'kick mob' místo toho, abys tabnul a zmáčkl čudlík s nabindovaným kickem. Herní prostředí je taky (až na výjimky, kde si jeden z tvůrců vyhrál s ASCII grafikou) popsáno textově, ale to je většinou asi tak stejně důležité jako číst si texty questů (kromě cílů). Většinou se orientuju prostě podle čtverečkové automapy (nebo po paměti), text vnímám spíš jako něco na pozadí (všimnu si, když je tam něco výrazně jinak než předpokládám, pak tomu věnuju pozornost, jinak ne). Rozhodně to není o tom, že by se bez čtení tuny textu MUD nedal hrát.

Edited by - Rahman on 23/04/2013 00:21:54
Go to Top of Page

Nick
Moderator

455 Posts

Posted - 01/06/2013 :  07:55:58  Show Profile  Send Nick an ICQ Message Send Nick a Private Message  Reply with Quote
Tedy Rahmane docela jsem nechápal jak textovka může mít takové lagy
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 01/06/2013 :  11:20:54  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Nick

Tedy Rahmane docela jsem nechápal jak textovka může mít takové lagy



Úplně stejně jako jakákoliv jiná online hra, dokonce i klient ti může lagovat, pokud v něm zkoníš nějakej skript. Když má třeba problém tvůj poskytovatel a laguje mu veškeré připojení do zbytku evropy, tak ti budou lagovat i webowé stránky. Stejně tak může lagovat server, když se třeba někdo upíše a vyrobí skript, kterej volá sám sebe pořád dokola (proti tomu je sice skript engine chráněnej, ale vždycky se dá vymyslet něco, co sežere hromadu procesorováho času a ochranou to projde).

Každopádně nevím o tom, že by za poslední měsíc Brutus nebo připojení na něj mělo nějaký problém, takže to nejspíš opravdu bude někde na straně tvého providera.
Go to Top of Page

Nick
Moderator

455 Posts

Posted - 01/06/2013 :  12:19:29  Show Profile  Send Nick an ICQ Message Send Nick a Private Message  Reply with Quote
Vcera jsem nebyl jedinej kdo si stěžoval na lag jak jsem si všimnul
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 01/06/2013 :  12:27:01  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Nick

Vcera jsem nebyl jedinej kdo si stěžoval na lag jak jsem si všimnul



To se s tím nevylučuje. Je vcelku pravděpodobné, že je přes stejného providera připojených víc hráčů. Já jsem každopádně nelagoval vůbec.
Go to Top of Page

pavli
Starting Member

7 Posts

Posted - 06/08/2018 :  08:41:13  Show Profile  Send pavli an ICQ Message Send pavli a Private Message  Reply with Quote
Hraje to jeste nekdo? :-)
Go to Top of Page

Rahman
Moderator

Felcar

4368 Posts

Posted - 07/08/2018 :  13:22:19  Show Profile Send Rahman a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by pavli

Hraje to jeste nekdo? :-)



Odhadem tak 10-15 hráčů, nějak víc aktivních je tak 5-6 z nich. Večer se celkem pravidelně skládá high-ranková grupa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  New Poll New Poll
 Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Diskuzní klub hráčů online her © © 2000 CzechHeroes Go To Top Of Page
This page was generated in 0,11 seconds. on eygor Snitz Forums 2000